Истинското риалити вече не е в телевизиите, а в Blitz.bg

ТВ рейтингите се сринаха заради интернет

“Вчера не съм гледала телевизия, защото се прибрах късно, към 12. Но видях всичко по интернет”, заяви Цветанка Ризова във Фейсбук профила си и синтезира тенденцията от изминалата година: Тв зрителите намаляват за сметка на увеличаващите се интернет потребители.Българските интернет потребители вече минаха 3,5 милиона, показват данните на Gemius за октомври. Само в социалната мрежа Фейсбук пък за 10 минути около 2 милиона потребители пускат над 1500 линка и от 15 000 до 18 000 коментара. Това удря в земята традиционните медии като телевизията и драстично сваля цените на рекламата в четирите най-рейтингови канала. 

Според данни на пийпълметричната агенция Mediaresearch, активното градско население (18-49) e предпочело Нова тв пред bTV, TV7 и БНТ. “Делът на Нова тв е бил 19.1%, докато този на основния конкурент е бил 18.9 %. Това е вторият пореден месец след октомври, в който Нова тв бележи най-високия резултат сред всички останали канали”, хвалят се от Нова. И категорично отхвърлят методиката на доскоро единствената пийпълметрична агенция ГАРБ, чийто финален доклад с резултатите от одита беше представен на среща между одиторите и Потребителския комитет на българската медийна индустрия.

“Според една стара френска поговорка, според която „мнението на отсъстващия винаги е грешно”. Единствените представители на медийната индустрия, които не участваха в одита, бяха Нова тв. Не бих искал да коментирам решението им на втори по гледаемост национален канал да не платят заедно с целия останал пазар (телевизии, рекламни агенции и рекламодатели) определения дял за участие в наемането на една от най-реномираните в световен мащаб одиторски компании. Това, което искам да коментирам, е фактът, че един представител, „отсъстващ представител”, си позволява да наруши всички правила на бизнес отношения и етика, разпространявайки изолирани, извън контекста и подвеждащи извадки. Такова поведение на една медийна компания, самообявила се за „медия № 1 в България” по собствена преценка, всъщност дискредитира целия останал тв пазар, дискредитирайки сериозен, дълготраен и независим процес, какъвто е одитирането на пийпълметрията в България. Но, както са казали французите: „Мнението на отсъстващия винаги е грешно” – независимо каква кола се опитва да ви продаде накрая”, заяви Джордж Лукс, изпълнителен директор на ГАРБ по повод изхвърлянията на Нова тв. 

Според данните на ГАРБ, най-гледаните предавания на Нова тв са “Биг брадър ол старс”, “ВИП брадър” и “Съдби на кръстопът” със средно 450 000 зрители от общата аудитория. Най-гледаните предавания на основния конкурент са турският сериал “Огледален свят” със средно 1 100 000 зрители, следвани от “Столичани в повече”, “Фамилията” и “Комиците” с по около 750 000 зрители.

В същото време bTV залага на интернет развитието си за сметка на традиционното ефирно, макар и цифрово, разпространение. Занемарените тв програми, намелените заплати на работещите в телевизията и все по-редовното им бавене с месец, месец и половина, принуждават кадрите на bTV да се прелеят към конкурентните TV7 и Нова тв. Ръководството на медията обаче е удвоило финансирането на сайтовете на телевизията, с цел разширяване на аудиторията си. 

През октомври bTV.bg e бил на 18-о място с 577 193 реални посетители и 8 856 927 импресии. Novatv.bg е извън челната двайсетица на най-посещаваните сайтове, но vesti.bg, който от няколко месеца е собственост на Нова тв, има 675 702 реални посетители и 12 910 935 импресии. 

Реално обаче и двата сайта са далеч зад blitz.bg по посещаемост, който като информационната агенция минава аудиторията на Нова тв и е близо до тази на bTV със своите 809 606 реални посетители през октомври и 36 180 365 импресии. “БЛИЦ” има 22, 86 % дял от интернет аудиторията през октомври и общо 7 280 631 посещения. 

Сред общата 3,5-милионна интернет аудитория и 1 783 589 493 импресии, новинарската агенция №1 в България показва, че истинското риалити вече не е в телевизиите, а в blitz.bg. 

НОВИНИ

Press Esc to close